Welcome to my blog :)

rss

Tuesday, January 26, 2010

Tak suka nak menyusahkan sesiapa....

Aku menulis kali ini dengan perasaan yang entah apa-apa entah. Ekoran percakaran yakni pertelingkahan dengan seseorang yang sedarah dengan aku. Ya, membuat pertuduhan melulu dengan mengatakan aku kurang respect apabila aku meletakkan perkataan 'budak' yang bagi aku cuma perkataan common atau keterbiasaan buat pekerjaan aku. Di mana terma respect bagi dirinya sendiri? Aku tak tahu. Apa yang aku tahu, dia cuma menterjemahnya sebagai satu perkataan yang tidak berhemah, lantas berlaku perang dingin sekali lagi. Ya, aku mengaku perang dingin antara aku dengan dia kerap kali tercetus sejak dia mendirikan rumah tangga. Di mana silapnya? Aku tak tahu.

Perasaan amarah yang aku rasa aku boleh mengawalnya tetapi sering kali disalah ertikan. Kenal atau tidak? Tak perlu hendak membuat pertuduhan melulu atau jump into conclusion. Kalau tak tahu, baik bertanya dari terus menerus buat syak wasangka yang bukan-bukan. Sedih.

Aku hormat dia. Tapi bila berlaku hal sedemikian, adakah dia memahami aku? Tidak. Seperti mana aku memang tak memahami dia atau pun kurang 'mengenali' dia biar pun sudah hidup nak masuk 30 tahun ini. Banyak perkara sudah berubah bukan?

Kita boleh diberi nasihat andai betul caranya, Kita boleh mendengar nasihat jika ia relevan dan sesuai penyampaiannya, Tak perlu nak menuding jari pun. Lagi pun perkara sebegini pasti aku tak punya sokongan dari orang dalam kompaun yang sama, melainkan orang yang betul=betul paham dengan aku. Ntah, Aku tak nak seret sesapa pun. Biarlah...biarkan...nanti lama-lama OK lah balik. Yang penting, aku nekad tak nak menyusahkan dia & teman sekatilnya. Hal sendiri, urus sendiri.

Kalau boleh aku memang tak nak menyusahkan sesiapa. Waima dalam keadaan aku sekarang yang kurang sempurna. Tetapi sebolehnya aku nak buat sendiri urusan aku. Hanya 1 alasan..aku tak nak menyusahkan sesiapa. Aku duduk kat hospital pun, aku tak harapkan ada orang yang temankan aku. Biarpun aku terlentang kat toilet sebab gagal imbangkan badan, tapi aku steady jer. Biar pun aku sukar nak tukar banu, apatah lagi nak mandi atau keperluan lain. Aku gagahkan diri buat sendiri. Sebab aku terfikir, orang yang betul-betul kurang upaya yakni tak sempurna anggota badan pun boleh berdikari, Apatah lagi aku yang cuma hilang upaya sementara ini. Sedangkan aku memang nak balik rumah sendiri dengan teksi lagi tu. Jadi tak perlu nak menyusahkan sesiapakan.....

Aku masih bersyukur dengan kurniaan Allah. Dan aku belajar dari kekurangan ini...

Nota kaki : Pelikkan, kengkadang orang yang lebih tua ni rasa dirinya sudah terlebih makan garam.

0 comments:

Post a Comment